In de Schijnwerper: Mediateam BS Leiden

Het social media account van BS Leidse Rollers is een opvallend voorbeeld hoe een team achter en voor de camera kan schitteren. Wat begon als een eenmansproject van Kim Meeuwissen is uitgegroeid tot een dynamisch duo met de komst van Manouk van den Bosch. Samen hebben zij het account omgetoverd tot een levendige feed vol behind-the-scenes beelden, wedstrijdfilmpjes en trainingsbeelden. Hun gezamelijke inspanningen hebben het bereik van het team enorm vergroot en hebben de zichtbaarheid van rolstoelbasketbal verbeterd. 

Kim Meeuwissen, trainer en coach bij BS Leidse Rollers, startte oorspronkelijk met het beheren van het sociale media-account in haar eentje. “Het werd al snel te veel werk voor één persoon,” aldus Kim. Toen Manouk van den Bosch bij het team kwam, werd zij gevraagd om te helpen met de social media, en sindsdien hebben ze samen het account succesvol uitgebouwd. Dit duo bleek een goede match te zijn, waardoor ze het account effectief kunnen beheren en laten groeien.

De inhoud die gedeeld wordt, varieert van behind-the-scenes beelden en wedstrijdopnamen tot trainingssessies. “Het is leuk om te zien dat ons bereik zo is gegroeid”, vertelt Manouk enthousiast. Dit sentiment wordt gedeeld door de overkoepelende organisatie BS Leiden, die ook enthousiast is over de sociale media-activiteiten van het rolstoelbasketbalteam. Met trots zegt Kim: “De Leidse Rollers hebben het beste bereik van alle BS Leiden teams.”

Hoewel de zichtbaarheid van het team is toegenomen dankzij social media, heeft dit nog niet direct geleid tot een toename in sponsoren. Kim legt uit: “Helaas merken we nog niet veel verschil in sponsoring, maar mensen zien ons wel. Kleine stapjes leiden uiteindelijk tot grotere resultaten.” Een belangrijke troef voor de teams is hun bus, die ze geschonken hebben gekregen . “Maar voor de onderhoud van deze bus hebben we een open Tikkie gestuurd voor eenmalige donaties, waarop mensen wel reageerden.” Dit soort initiatieven helpen ons zeker, ook al hebben ze met deze actie nog niet tot vaste sponsoren geleid,” aldus Kim. 

Vergroten van de Betrokkenheid

Naast het zoeken naar sponsoren, heeft social media het team geholpen om potentiële nieuwe leden aan te trekken. “We krijgen reacties van mensen die ons via social media hebben gespot en interesse tonen om mee te trainen. Hoewel dit nog niet tot blijvende leden heeft geleid, worden we wel gezien,” vertelt Manouk.

Het team streeft ernaar om rolstoelbasketbal zichtbaarder en normaler te maken. “We willen dat mensen inzien dat rolstoelbasketbal geen ‘gekke’ sport is. Door open en eerlijk te zijn, hopen we deze perceptie te veranderen,” zegt Kim. Deze inzet wordt gewaardeerd door de bredere basketbalgemeenschap en helpt bij het bereiken van een groter publiek.

De samenwerking met andere basketbalorganisaties en -evenementen via taggen en delen op social media versterkt de gemeenschap en vergroot de zichtbaarheid van rolstoelbasketbal. “Door elkaar te taggen en content te delen, ontstaat er een driehoeksverhouding die ons allemaal ten goede komt,” legt Kim uit.

Persoonlijke Connectie en Toewijding

Kim en Manouk deelden ook hun persoonlijke verhalen en betrokkenheid bij het team. Kim, met een achtergrond in valide basketbal, werd zeven jaar geleden door een vriend betrokken bij het rolstoelbasketbal en heeft sindsdien een sterke band opgebouwd met het team. Manouk, die via haar vader in aanraking kwam met rolstoelbasketbal, moest na een operatie zelf de overstap maken naar deze sport. “Het was een uitdaging, maar ik miste het sporten en de stap naar rolstoelbasketbal was voor dat moment dan ook vanzelfsprekend, inmiddels kan ik het niet meer wegdenken uit mijn leven” vertelt Manouk. De drempel om te sporten in een rolstoel is hoog voor valide sporters met een (langdurige) blessure, echter niet onontkomelijk.

De toewijding en passie van Kim en Manouk voor het rolstoelbasketbal zijn duidelijk zichtbaar. Hun inspanningen op social media en het veld dragen bij aan de groei en zichtbaarheid van het team, en hoewel de weg naar vaste sponsoren nog in ontwikkeling is, tonen hun inspanningen al veelbelovende resultaten.   

Door de inzet van sociale media hebben de BS Leidse Rollers niet alleen hun zichtbaarheid vergroot, maar ook een sterke community opgebouwd, wat uiteindelijk de weg zal vrijmaken voor toekomstige successen en sponsoring.

Check hun Instagram op: Rollers Bs Leiden (@rollersbsleiden) • Instagram-foto’s en -video’s

Foto’s: Luc Reuvers/Privé

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *